Studenci kierunku okcydentalistyka UŁ we współpracy z Muzeum Miasta Łodzi oraz łódzkim oddziałem Ligi Muzułmańskiej, postanowili zgłębić temat pięciu filarów islamu. Ich prace miały charakter dwuwymiarowy - naukowy i ... duchowy. :) Lokalni muzułmanie zgodzili się opowiedzieć im o tym jaką rolę w ich życiu odgrywają poszczególne filary. Tekst autorstwa studentów będący efektem naszej wspólnej pracy znajdziecie poniżej:
W niedziele 9 listopada w Sali
Lustrzanej w Muzeum Miasta Łodzi przy ulicy Ogrodowej 15, odbyło się już
kolejne spotkanie w ramach organizowanego przez Oddział Kultur i Tradycji
Wyznaniowych cykl muzealny „Lubię wiedzieć”.
Oprócz prelekcji pt. „Stereotypowe pytania o islam”, którą wygłosił
Nedal Abu Tabaq– muffti, również można było wziąć udział w pokazie tańca
„dabke”, który był wykonany przez zespół warszawskiego oddziału Stowarzyszenia
Studentów Muzułmańskich w Polsce.
Prelegent opowiadał o kontrowersjach jakie nachodzą ludzi kiedy pomyślą o
islamie, ponieważ podczas rozmów laików wciąż padają te same niepokojące
pytania. Spotkanie było idealną możliwością do zweryfikowania obiegowych opinii
na temat religii i kultury islamu, ponieważ zaproszeni goście odpowiedzieli na
każde postawione pytanie.
Studenci drugiego roku Okcydentalistyki wykorzystali to spotkanie aby
przeprowadzić projekt w ramach przedmiotu o nazwie „Islam jako czynnik
cywilizacyjny”. Ich zadaniem było dowiedzenie się czym dla muzułmanina są
filary wiary. Każdy z członków grupy musiał zadać jedno pytanie dotyczące
poszczególnego filaru wiary jednemu muzułmaninowi. Większość rozmówców nie
wyraziła zgody na upublicznienie danych osobowych, dlatego wszyscy pozostaną
anonimowi.
Efekty pracy studentów oceńcie sami.
Wyznanie wiary.
S: Czy mogłaby nam Pani
powiedzieć, czym jest dla Pani wyznanie wiary, szahada?
R:Szahada to wyznanie wiary, w
przypadku konwertytów musi zostać ona wypowiedziana celem stania się
muzułmaninem. Szahada jest dla mnie potwierdzeniem mojego światopoglądu, w
swoich rozważaniach nad religią zawsze zastanawiało mnie dlaczego w pierwszym
przykazaniu jest nam zakazane mieć innych bogów a jednocześnie chrześcijanie
modlą się do tylu istot czy osób uznanych za święte, więc uznałam iż
chrześcijaństwo nie jest religią monoteistyczną. Także szahada przypomina mi o
tym ze Bóg jest jeden i to jemu zawdzięczamy wszystko. Jednocześnie Bóg dał nam
przykład na ziemi jak mamy postępować w postaci proroka Muhammada (pokój z nim)
i o nim przypomina nam druga część szahady. Taka szahadę każdy praktykujący
muzułmanin wypowiada co najmniej 5 razy dziennie ponieważ jest ona częścią
obowiązkowej modlitwy. Dzięki temu kilka razy dziennie mogę sobie przypomnieć o
Bogu jak i proroku, a za czym idzie przypominam sobie o całym islamie, zasadach
postępowania itp. Za każdym razem gdy wypowiadam szahadę czuje ogromną
wdzięczność ze Bóg wybrał mnie abym miała szanse na wstąpienie do raju, ze dał
mi szanse na lepsze życie.
S: Ale żeby stać się muzułmaninem to wyznanie wiary musi być
szczere, prawda?
R: Tak, oczywiście. Jeżeli od tak sobie powiesz słowa
szahady, to się one nie liczą. Są puste. Żeby stać się muzułmaninem musisz tego
chcieć, robisz to dla siebie, a nie dla kogoś. Dla siebie i dla Pana Boga.
Przy przyjmowaniu islamu człowiek powinien wyrecytować zdanie „Nie ma boga
oprócz Boga, a Muhammad jest posłańcem Boga”. Zdanie powinno być wypowiedziane
szczerze i ze zrozumieniem. Jeżeli będzie inaczej człowiek nie staje się
muzułmaninem. Przyjęte jest, że po wypowiedzeniu „świadectwa” wiary wszystkie
grzechy z dotychczasowego życia znikają, a co za tym idzie człowiek rodzi się
na nowo. Słowa wyznania wiary znajdują się w każdej modlitwie muzułmańskiej i
stanowią podstawowy dogmat wiary.[1]
Modlitwa.
S: Czym dla muzułmanina jest modlitwa?
R: Modlitwa w życiu muzułmanina odgrywa bardzo
ważną rolę. Można powiedzieć, że stanowi oś każdego dnia, punktem odniesienia
dla układu codziennych obowiązków i pór dnia.
Muzułmanin zwraca
się do Boga co najmniej 5 razy dziennie - czyli w każdej porze dnia - rano, w
południe, popołudniu, wieczorem i w nocy. Co daje tak częste spotkanie z
Bogiem? Ciężej jest nam grzeszyć wiedząc, że za chwilę będzie pora modlitwy.
Nie jest komfortowo stawać do niej z nieczystym sercem. Muhammad porównał
modlitwę do rzeki w której myjemy się, aż 5 razy dziennie. Dzięki niej
utrzymujemy nasze dusze w czystości
Jednym z pięciu obowiązków każdego muzułmanina jest rytualna modlitwa, która
polega na połączeniu gestów i słów, które są z góry rygorystycznie ustalone.
Zgodnie z przepisami prawno-rytualnymi, muzułmanin powinien odprawić modlitwę
rytualną pięć razy dziennie: o świcie – salat as-zuhr lub salat
al-fadżr, w południe – salat az-zuhr, po południu – salat al-asr,
o zachodzie słońca – salat al-maghrib, i w nocy – salat al-isza.
Muzułmanin odmawiający modlitwę powinien być w stanie rytualnej czystości,
którą się uzyskuje poprzez obmycie się woda, bądź w przypadku kiedy jej nie ma
to piaskiem. Największe znaczenie mają modlitwy piątkowe, które odmawiane są
wspólnie w meczecie.[2]
Jałmużna.
S: Mam jedno pytanie: czym dla muzułmanów jest zakat?
R: Zakat jest to jeden z pięciu
filarów islamu, oprócz tego, że jest obowiązkiem jest tez pomocą ze strony
bogatych dla biednych w danym kraju. Jest to stały procent od tego co człowiek
posiada, od jego progu finansowego. Jest to dwa i pół procenta od rocznych
dochodów, które musi wydać dla potrzebujących. Traktowane jest to jak każdy
inny filar, jak pielgrzymkę, jak post, jest to po prostu obowiązkiem. Każdy
wierny musi w ciągu roku musi zrealizować zakat.
S: Komu przekazywane są pieniądze,
w jaki sposób jest to robione?
R: W krajach arabskich są specjalne stowarzyszenia, które
się tym zajmują i każde z nich zajmuje się danym rejonem. Dzięki temu wiemy,
kto otrzyma pieniądze, komu organizacja je przekaże. Mamy pewność, że pieniądze
trafią do potrzebujących. Zakat ma w islamie osiem dróg, czyli jakby ośmiu
odbiorców. Są to właśnie między innymi osoby potrzebujące, biedne oraz sieroty.
Mieszkając w Polsce, Europie musimy pamiętać, że płacimy tu podatki państwowe,
a niektórych państwach muzułmańskich zakat jest podatkiem. W takim wypadku
pieniądze dajemy do Meczetu, który to rozda potrzebującym. Albo sami pytami ludzi, kto jest biedny i kto potrzebuje
tych pieniędzy, wtedy obdarowujemy ich. A jeśli nie wiemy, czy nie mamy
pewności, komu przekazać pieniądze, to istnieją fundacje. Ja w tym roku
przeznaczyłem swoje pieniądze na rzecz osoby chorej na raka, gdyż wiedziałem,
że właśnie ta osoba ich potrzebuje.
Kolejnym filarem wiary jest jałmużna, czyli rodzaj oczyszczenia z „nieczystych”
dóbr tego świata. Można z nich korzystać pod warunkiem, że się je oczyści, tzn
częściowo przekazując Bogu. W państwach islamskich jest ona obowiązkowym
podatkiem, który często się oblicza według rocznego współczynnika 2,5% z całego
posiadanego majątku. O jałmużnie jest wspomniane w Koranie, gdzie za nią
obiecuje się dużą nagrodę w życiu przyszłym.[3]
Post.
S: Mam jedno pytanie: czym dla muzułmanina jest post?
R: Post jest
wstrzymaniem się od jedzenia, picia, palenia tytoniu, stosunków seksualnych od
wschodu do zachodu słońca. Prorok rzekł, ze nawet jeśli osoba powstrzyma się od
wspomnianych czynności a będzie czyniła grzechy lub krzywdę drugiej osobie post
będzie nieważny. Dlatego Ramadan to nie tylko wstrzymywanie się od przyjemności
ale również uskutecznianie dobrych uczynków. Jest to czas równości, nie ważne
czy pości król, czy osoba uboga, post dla każdego wygląda tak samo. Post uczy
nas cierpliwości, wrażliwości i
wytrwałości, a także możemy dzięki niemu przekonać się na własnej skórze co
czują osoby szczególnie ubogie które nie maja co jeść. Dodatkową zaletą
ramadanu jest oczyszczenie ciała z toksyn. Podczas trwania Ramadanu nie ma ustalonego
wieku od którego trzeba zacząć pościć, człowiek sam decyduje kiedy jest na to
gotowy, jeśli zna na tyle dobrze swój organizm i wie że będzie w stanie dotrwać
do zmierzchu bez jedzenia i picia może zacząć pościć w moim przypadku rodzice
zaproponowali mi abym w młodym wieku pościł od rana do popołudnia nie
przemęczając organizmu. Z postu zwolnione są kobiety brzemienne, karmiąca
piersią, lub obawiająca się o stan zdrowia swój lub dziecka. Za każdy
odpuszczony trzeba nakarmić jedną biedną osobę. Ta sama zasada dotyczy mężczyzn
w podeszłym wieku, chorych lub będących w podróży.
.
Dla większości muzułmanów post jest obowiązkowy w miesiącu Ramadanie. Jak od
każdej reguły tak i w przypadku postu występują wyjątki. Tymi wyjątkami są
osoby chore, kobiety w ciąży i podróżni. W czasie trwania postu całkowicie
zabronione jest jedzenie, picie, palenie oraz wszystkie czynności, które
prowadzą do rozkoszy. Codzienny post powinien trwać od wschodu do zachodu
słońca, potem wierny może zjeść lekki posiłek, a kolejny przed rozpoczęciem
postu rano. Post jest traktowany jako najlepsza pokuta dla muzułmanów, którzy
byli wystawieni na pokusie przez cały rok.[4]
Pielgrzymka.
S: Czym dla muzułmanina jest pielgrzymka, czyli hadżdż?
R: Hadżdż jest pielgrzymką do Mekki. Każda z pielgrzymek jest w powiązana z
miejscami, z którymi miał styczność Muhammad. My wyróżniamy dwa rodzaje
pielgrzymek: pielgrzymkę właściwą, tzw. większą do Mekki oraz małą. Hadżdż
odbywa się raz do roku w ściśle określonym czasie i według wyznaczonego rytuału.
Pielgrzymkę mniejszą można odbyć o każdej porze roku. Często łączy się jej
praktyki z pielgrzymką właściwą. Odbycie pielgrzymki jest jednym z naszych
pięciu obowiązków. Każdy z nas powinien ją odbyć. Przebywając na terenie Mekki
wchodzi się w stan uświęcenia, dlatego trzeba nałożyć na siebie białe szaty. W
czasie pielgrzymki muzułmanie bardzo dużo się modlą i rozmyślają. Jest to czas
niezwykle wyjątkowy.
Ostatnim filarem wiary jest pielgrzymka do Mekki, która przez muzułmanów jest
nazywana hadżdż. Pielgrzymka jest tylko obowiązkiem dla tych , którym pozwala
na to sytuacja finansowa i zdrowotna. Tak więc, podczas gdy tamte cztery
„filary”: wyznanie wiary, modlitwa, post i jałmużna, są absolutnie
obowiązujące, to pielgrzymka nie jest takim obowiązkiem koniecznym. Hadżdż
rozpoczyna się w dwunastym miesiącu kalendarza muzułmańskiego, który jest
kalendarzem księżycowym. Podczas trwania pielgrzymki, pielgrzymi noszą
specjalne proste stroje, które zacierają wszystkie różnice klasowe i kulturowe,
tak aby wszyscy byli równi przed Bogiem.[5]
Historia 5 filarów
Dla muzułmanów najważniejszy źródłem wierzeń jest Koran, czyli święta księga oraz sunna
(tradycja),na którą składa się zbiór opowiadań o życiu proroka Muhammada. Jednym z ważniejszych z nich jest hadis Anioła
Gabriela (w języku arabskim nazwanego imieniem Dżibril),
który został przekazany przez Umara ibn al. – Khattaba, drugiego kalifa. Ten
hadis ukazuje na czym dokładnie polega islam oraz pięć obowiązków muzułmanina –
zwanych pięcioma filarami
islamu.
Umar powiedział, że kiedyś przebywał z prorokiem i jego towarzyszami, gdy nagle
zjawił się nieznany człowiek ubrany na biało, bez żadnych oznak długiej
podróży. Poprosił on Muhammada, żeby ten opowiedział mu o islamie. Prorok
powiedział, że islam jest przyznaniem, że nie ma boga oprócz Boga a Muhammad
jest wysłannikiem Boga, jest modleniem się, płaceniem zakatu, poszczeniem w
miesiącu Ramadan oraz jeżeli to możliwe odbyciem pielgrzymki do sanktuarium
Kabb’y. Towarzysze proroka zadawali pytania o to kim był tajemniczy mężczyzna, na co
Muhammad odparł, że to był Dżibril, który przyszedł aby nauczać religii.
Spotkanie było dla nas wszystkich bardzo pouczające. Przy
przeprowadzaniu wywiadów, każdy ze studentów mógł zrozumieć duchowy wymiar
praktyk muzułmanów. Poprzez pracę własną poznaliśmy genezę filarów. Dla
studentów, którzy wcześniej niewiele mieli wspólnego z islamem, była to bardzo
ekscytująca przygoda, gdyż mogliśmy bliżej poznać muzułmanów i poznać ich religię.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz