Każdy kto zna Koran, wie, że Bóg wiele razy wspominał w nim,
jak Prorok był obrażany, w jaki sposób ludzie reagowali na jego nauki i jaki
wielki ból w sercu odczuwał przez to Prorok. Muhammad – pokój z Nim – narzekał na
to, że ludzie widzą go w złym świetle, że zasłaniają uczy, aby go nie słyszeć,
jak odchodzą od niego i pokazują mu brak szacunku. Nasz Prorok nie jest żadnym
wyjątkiem.
Koran, który mówi o tym jak wspaniały był Prorok, w tym
samym czasie opisuje jakich słów używali jego przeciwnicy, aby go obrazić.
Prorok, któremu zsyłany był Koran musiał sam zapamiętać i powtarzać wersy w
których wspominane są te obelgi – magik, szaleniec, kłamca. Tak wiele oszczerstw i obelg skierowanych do
Proroka jest w Koranie, dlatego, że Bóg chce abyśmy pamiętali, że faktem jest,
że Prorok był i będzie obrażany. Koran wysławia proroków – takich jak np. Noe
czy Abraham i w tym samym czasie zawiera w sobie wszystkie złe słowa, które były
o nich mówione.
Jaka powinna być reakcja? Czy ktokolwiek powinien być zły, a
złość ta powinna przejmować nad nim kontrolę? Kiedy Prorok był obrażany, ci,
którzy mogliby zareagować to jego towarzysze. Byli bliżej Proroka niż Ty czy
ja, czy ktokolwiek z żyjących dziś muzułmanów. A jednak, oni nie reagowali w
sposób w jaki my to robimy. Nie zorganizowali żadnego protestu. Nie wyszli na
ulicę, aby krzyczeć, wyć i hałasować. Rozumieli, że Koran nie został zesłany
tylko po to, aby dać im miłość do Proroka, ale także po to, aby poprowadzić tę
miłość, wskazać jej drogę, oraz aby uczyć jak odpowiadać na tego typu obelgi.
Jak to możliwe, że nie wiemy, że Prorok przekazał „bądź cierpliwy, cokolwiek
oni by nie mówili”? Kocham ten ajat, bo
Bóg mówi w nim „cokolwiek oni by nie mówili”.
Nie „cokolwiek powiedzieli”, czy „co powiedzą”. Arabski czas gramatyczny użyty
w tym zdaniu wskazuje na to, że mowa tu o przeszłości, teraźniejszości i
przyszłości. Polityka Proroka oznaczała być cierpliwym.
Gdzie w Koranie jest uzasadnienie, aby wyrażać swoją złość w
taki sposób? Gdzie w ogóle usprawiedliwiona jest jakakolwiek złość? Jedyne co
powinniśmy czuć wobec ludzi, którzy nie wierzą w Boga oraz ludzi, którzy nas
obrażają to żal. Powinno nam być ich żal. Oni nie mogą zranić Proroka. Nie mogą
mu odebrać godności. Honor został mu podarowany z nieba, przez samego Boga. Nic co istnieje na ziemi nie może mu go
odebrać. Żaden artykuł, żaden obrazek, żaden film, żaden mówca, żadna mowa
nienawiści. Nikt i nic nie może odebrać
godności naszego Proroka. Te filmy czy rysunki mają jedno zadanie - przedstawić
nieprawdziwe fakty dotyczące islamu. A teraz pomyśl o tym – reagując w taki
sposób i stosując przemoc – wobec ludzi nas obrażających, ale także tych
zupełnie niewinnych – czy to reprezentuje islam? Czy przypadkiem nie robimy dokładnie
tego, co ludzie nam nieprzychylni chcą abyśmy robili? Wrodzy islamu chcą, aby
islam był źle reprezentowany i tak właśnie się dzieje.
Jeśli cokolwiek w tej sytuacji sprawia, że jestem zły, to to,
że ludzie uważający się za muzułmanów nie rozumieją Koranu i tego jak powinni
odpowiadać na obelgi. „Odpowiadaj w najlepszy sposób”, „mów do nich łagodnie”.
Niektórzy być może myślą, że taka taktyka powinna być stosowana tylko w
pierwszych dniach islamu. Myślą, że kiedy Muhammad emigrował i rozpętały się
bitwy pomiędzy muzułmanami i niemuzułmanami – polityka cierpliwości się
skończyła. To nieprawda, bo i po czasie bitw Bóg mówił nam w Koranie, ze z
pewnością w przyszłości usłyszymy bolesne słowa od ludzi, którym zesłał księgi
wcześniej. Bóg sam przygotował nas na te wydarzenia. Bóg powiedział:
Bądź cierpliwy! Twoja cierpliwość jest tylko przez Boga. Nie smuć się z
ich powodu! Nie pozostawaj w udręce dlatego, że oni knują podstęp!
|
Taka powinna być reakcja muzułmanów!
Kiedy w szkole starsze dzieci znęcają się nad młodszymi,
emocjonalna reakcja młodszych tylko ich
do tego zachęca. Musimy nauczyć się odpowiadać w dojrzały,
cywilizowany i kulturalny sposób. W sposób w jaki nasza religia tego od nas
wymaga.
Mam nadzieję, że wszyscy, zwłaszcza moi młodsi bracia i
siostry czują smutek w obliczu tak wielkiej tragedii i że moc tego smutku
wykorzystają do tworzenia czegoś pozytywnego.
imam Nouman
Ali Khan
fundator i przewodniczący Bayyinah
Institute
Dziękuję za to tłumaczenie. Teraz możemy rozpowszechniać to między Polakami! Jazakum Allah khayran!
OdpowiedzUsuń