sobota, 21 lutego 2015

Powinniśmy być odpowiedzią na zdziwienie aniołów

W imię Boga Litościwego, Miłosiernego



I oto powiedział twój Pan do aniołów: "Ja umieszczę na ziemi namiestnika. " Oni powiedzieli: "Czy Ty umieścisz na niej tego, kto będzie szerzył na niej zepsucie i będzie przelewał krew, kiedy my głosimy Twoją chwałę i głosimy Twoją świętość?" Powiedział: "Zaprawdę, Ja wiem to, czego wy nie wiecie!"

وَإِذۡ قَالَ رَبُّكَ لِلۡمَلَـٰٓٮِٕكَةِ إِنِّى جَاعِلٌ۬ فِى ٱلۡأَرۡضِ خَلِيفَةً۬‌ۖ قَالُوٓاْ أَتَجۡعَلُ فِيہَا مَن يُفۡسِدُ فِيہَا وَيَسۡفِكُ ٱلدِّمَآءَ وَنَحۡنُ نُسَبِّحُ بِحَمۡدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ‌ۖ قَالَ إِنِّىٓ أَعۡلَمُ مَا لَا تَعۡلَمُونَ (٣٠)



Ajat 30 z sury Krowy, mówi o naszym początku. Bóg pyta nas w Koranie jak możemy w Niego nie wierzyć, skoro byliśmy martwi, a teraz jesteśmy żywymi istotami? Wcześniej nas nie było, a teraz istniejemy. Gdzie zaczyna się istnienie całej ludzkości? W surze Krowy dwa razy wspominany jest ten początek. Jeden związany jest z Prorokiem Adamem - pzN, drugi  z początkiem całego narodu, który jest poprowadzony pierwszy raz nie w sposób jednostkowy.  Wcześniejsi Prorocy przed Prorokiem Ismailem otrzymywali proroctwa, nauki, rady, moralność ale nie otrzymywali zestawu praw, których mieli przestrzegać. Tak, więc w surze Krowy mamy dwie historię początku – historię Adama –pzN- jako opowieść o początku człowieka jako indywiduum i historię Ismaila – pzN – jako opowieść o narodzie.

Kiedy Bóg mówi aniołom, że umieści na ziemi khalifa – człowieka, Adam jeszcze nie istnieje. Już zanim Adam –pzN-powstał i zanim popełnił pierwszy grzech, aniołowie w niebie wiedziały, że Adam-pzN- trafi na ziemię. Koncepcja ta różni się od judaistycznej i chrześcijańskiej teologii, która mówi, że Adam-pzN- trafił na ziemię za karę. Bóg przywołuje historię pierwszego człowieka 7 razy w Koranie. Sura Krowy to pierwszy raz, kiedy słyszymy o Adamie –pzN. Oczywiście to nie pierwszy raz kiedy ludzie słyszą o nim w sensie historycznym, lecz pierwszy raz kiedy weźmiemy pod uwagę sam Koran. Pierwszą – najwcześniejszą wiadomością jaką obdarza nas Koran o człowieku jest to, ze został stworzony z intencją zostania khalifem na ziemi. Rozmowa z Iblisem, zjedzenie owocu, wygnanie z raju – wszystko to pojawia się dopiero później. Decyzja o tym, że Adam został stworzony po to, aby żyć na ziemi została podjęta dużo wcześniej.

W historii islamu występowało wiele odłamów i ruchów, które postulowały powrót „khalifa” i państwa muzułmańskiego. Aby te pragnienia uprawomocnić zaczynaja patrzeć na pewne ajaty w sposób w jaki nigdy wcześniej na nie nie patrzono, także na ten. Bóg w Koranie mówi, że człowiek został stworzony, aby być „khalifem” na ziemi, co oznacza, że każdy z nas powinien czuć się za nią odpowiedzialny. Ludzie często rozumieją pojęcie „khalif” jako władca w rozumieniu wręcz monarszym. Bóg ma władzę nad całym światem, zaś człowiek według niektórych ma władzę nad ziemią. To  jest bardzo poważny problem w ludzkim rozumowaniu. W świętych źródłach nie znajdziemy bowiem pojęcia „Khalifatullah oznaczającego takiego właśnie władcę –króla.  Bóg włada ziemią sam. Nie potrzebuje żadnego pomocnika.

I nie stąpaj dumnie po ziemi, bo przecież nie rozerwiesz ziemi ani nie osiągniesz wysokości gór.

Aniołowie w tym ajacie mówią do Boga „Czy Ty umieścisz na niej tego, kto będzie szerzył na niej zepsucie i będzie przelewał krew, kiedy my głosimy Twoją chwałę i głosimy Twoją świętość?". Aniołowie przeciwstawiają w tym wersecie przelew krwi i zepsucie głoszeniu chwały Bogu. Jak więc człowiek, który zna ten wers, może jednocześnie przelewać krew i chwalić Boga? Na ziemi mieszkają rozmaite gatunki zwierząt. Zdarza się, że zwierzęta okazują więcej miłosierdzia niż niektórzy ludzie. To nie one są wskazane jako te, które czynią na ziemi zgorszenie czy przelewają krew. Według Koranu robi to człowiek, a mimo to zostaje tak wywyższony przez Boga. Mimo to nie szanuje tego co od Niego otrzymuje, łamiąc zasady, którymi Bóg nas prowadzi.
Czy anioły miały rację? Powiedziały, że człowiek będzie czynił zgorszenie na ziemi. Jest to faktem. Powiedziały, że będzie przelew krew i tak się też dzieje. Obydwie te sprawy są na tyle poważnymi winami, że aniołowie dziwią się dlaczego człowiek zostaje zesłany na ziemię. Aniołowie mieli rację. Wszystko co przewidzieli spełniło się. Bóg jednak konkluduje tą dyskusję słowami  "Zaprawdę, Ja wiem to, czego wy nie wiecie!" Oznacza to, że Bóg posiada wiedzę o czymś co zrobią niektórzy ludzie, jacy będą niektórzy z ludzi, co zaważy na odpowiedzi dotyczącej zasadności ich istnienia, co okaże się ważniejsze niż to, że większość z nich przelewa krew i czyni zgorszenie. Po co został stworzony człowiek?

I stworzyłem dżiny i ludzi tylko po to, żeby Mnie czcili.

Jakże możemy być szczęśliwi jeśli rozmijamy się z własnym powołaniem? Skoro nie czynimy tego do czego nas stworzono?Na ziemi będą/są/ byli ludzie, którzy przeciwstawiali się zgorszeniu i bezmyślnemu rozlewowi krwi. Człowiek inaczej niż aniołowie posiada wolną wolę. Aniołowie są bezsprzecznie dobrzy bo tacy muszą być. Nie mają innego wyjścia. Człowiek ma jednak w sobie potencjał do czynienia zła, jak i dobra.

Człowiek wzywa zło, podobnie jak wzywa dobro; człowiek jest zawsze popędliwy.


Człowiek jest dobry, bo tego chce. Człowiek jest dobry, chociaż musi w to włożyć pewien wysiłek. Nie odrzucajmy tego daru i tego wyzwania.To my powinniśmy być tymi wyjątkami wśród ludzi czyniących zgorszenie. Powinniśmy być  bogobojni. To my powinniśmy być odpowiedzią na zdziwienie aniołów.

Niech Bóg nam w tym pomoże i poprowadzi nas drogą prostą.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz