W imię Boga Litościwego, Miłosiernego
I oto powiedział twój Pan do aniołów: "Ja
umieszczę na ziemi namiestnika. " Oni powiedzieli: "Czy Ty
umieścisz na niej tego, kto będzie szerzył na niej zepsucie i będzie
przelewał krew, kiedy my głosimy Twoją chwałę i głosimy Twoją świętość?"
Powiedział: "Zaprawdę, Ja wiem to, czego wy nie wiecie!"
|
Ajat 30
z sury Krowy, mówi o naszym początku. Bóg pyta nas w Koranie jak możemy w Niego
nie wierzyć, skoro byliśmy martwi, a teraz jesteśmy żywymi istotami? Wcześniej nas
nie było, a teraz istniejemy. Gdzie zaczyna się istnienie całej ludzkości? W
surze Krowy dwa razy wspominany jest ten początek. Jeden związany jest z
Prorokiem Adamem - pzN, drugi z początkiem
całego narodu, który jest poprowadzony pierwszy raz nie w sposób jednostkowy. Wcześniejsi Prorocy przed Prorokiem Ismailem
otrzymywali proroctwa, nauki, rady, moralność ale nie otrzymywali zestawu praw,
których mieli przestrzegać. Tak, więc w surze Krowy mamy dwie historię początku
– historię Adama –pzN- jako opowieść o początku człowieka jako indywiduum i historię
Ismaila – pzN – jako opowieść o narodzie.
Kiedy
Bóg mówi aniołom, że umieści na ziemi khalifa – człowieka, Adam jeszcze nie
istnieje. Już zanim Adam –pzN-powstał i zanim popełnił pierwszy grzech,
aniołowie w niebie wiedziały, że Adam-pzN- trafi na ziemię. Koncepcja ta różni
się od judaistycznej i chrześcijańskiej teologii, która mówi, że Adam-pzN-
trafił na ziemię za karę. Bóg przywołuje historię pierwszego człowieka 7 razy w
Koranie. Sura Krowy to pierwszy raz, kiedy słyszymy o Adamie –pzN. Oczywiście
to nie pierwszy raz kiedy ludzie słyszą o nim w sensie historycznym, lecz
pierwszy raz kiedy weźmiemy pod uwagę sam Koran. Pierwszą – najwcześniejszą wiadomością
jaką obdarza nas Koran o człowieku jest to, ze został stworzony z intencją
zostania khalifem na ziemi. Rozmowa z Iblisem, zjedzenie owocu, wygnanie z raju
– wszystko to pojawia się dopiero później. Decyzja o tym, że Adam został
stworzony po to, aby żyć na ziemi została podjęta dużo wcześniej.
W historii
islamu występowało wiele odłamów i ruchów, które postulowały powrót „khalifa” i
państwa muzułmańskiego. Aby te pragnienia uprawomocnić zaczynaja patrzeć na
pewne ajaty w sposób w jaki nigdy wcześniej na nie nie patrzono, także na ten.
Bóg w Koranie mówi, że człowiek został stworzony, aby być „khalifem” na ziemi,
co oznacza, że każdy z nas powinien czuć się za nią odpowiedzialny. Ludzie
często rozumieją pojęcie „khalif” jako władca w rozumieniu wręcz monarszym. Bóg
ma władzę nad całym światem, zaś człowiek według niektórych ma władzę nad ziemią.
To jest bardzo poważny problem w ludzkim
rozumowaniu. W świętych źródłach nie znajdziemy bowiem pojęcia „Khalifatullah” oznaczającego takiego właśnie władcę
–króla. Bóg włada ziemią sam. Nie
potrzebuje żadnego pomocnika.
I nie stąpaj dumnie po ziemi, bo przecież nie
rozerwiesz ziemi ani nie osiągniesz wysokości gór.
|
Aniołowie
w tym ajacie mówią do Boga „Czy Ty
umieścisz na niej tego, kto będzie szerzył na niej zepsucie i będzie przelewał
krew, kiedy my głosimy Twoją chwałę i głosimy Twoją świętość?". Aniołowie
przeciwstawiają w tym wersecie przelew krwi i zepsucie głoszeniu chwały Bogu.
Jak więc człowiek, który zna ten wers, może jednocześnie przelewać krew i
chwalić Boga? Na ziemi mieszkają rozmaite gatunki zwierząt. Zdarza się, że
zwierzęta okazują więcej miłosierdzia niż niektórzy ludzie. To nie one są wskazane
jako te, które czynią na ziemi zgorszenie czy przelewają krew. Według Koranu
robi to człowiek, a mimo to zostaje tak wywyższony przez Boga. Mimo to nie
szanuje tego co od Niego otrzymuje, łamiąc zasady, którymi Bóg nas prowadzi.
Czy anioły miały rację? Powiedziały, że
człowiek będzie czynił zgorszenie na ziemi. Jest to faktem. Powiedziały, że
będzie przelew krew i tak się też dzieje. Obydwie te sprawy są na tyle
poważnymi winami, że aniołowie dziwią się dlaczego człowiek zostaje zesłany na
ziemię. Aniołowie mieli rację. Wszystko co przewidzieli spełniło się. Bóg
jednak konkluduje tą dyskusję słowami "Zaprawdę, Ja wiem to, czego wy nie
wiecie!" Oznacza to, że Bóg posiada wiedzę o czymś co zrobią niektórzy ludzie,
jacy będą niektórzy z ludzi, co zaważy na odpowiedzi dotyczącej zasadności ich
istnienia, co okaże się ważniejsze niż to, że większość z nich przelewa krew i
czyni zgorszenie. Po co został stworzony człowiek?
I stworzyłem dżiny i ludzi tylko po to, żeby Mnie
czcili.
|
Jakże możemy być szczęśliwi jeśli
rozmijamy się z własnym powołaniem? Skoro nie czynimy tego do czego nas
stworzono?Na ziemi będą/są/ byli ludzie,
którzy przeciwstawiali się zgorszeniu i bezmyślnemu rozlewowi krwi. Człowiek
inaczej niż aniołowie posiada wolną wolę. Aniołowie są bezsprzecznie dobrzy bo
tacy muszą być. Nie mają innego wyjścia. Człowiek ma jednak w sobie potencjał
do czynienia zła, jak i dobra.
Człowiek wzywa zło, podobnie jak wzywa dobro;
człowiek jest zawsze popędliwy.
|
|
Człowiek jest dobry, bo tego chce.
Człowiek jest dobry, chociaż musi w to włożyć pewien wysiłek. Nie odrzucajmy tego daru i tego wyzwania.To my powinniśmy być tymi wyjątkami
wśród ludzi czyniących zgorszenie. Powinniśmy być bogobojni. To my powinniśmy być odpowiedzią na
zdziwienie aniołów.
Niech Bóg nam w tym pomoże i
poprowadzi nas drogą prostą.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz