Laiccy badacze Koranu często wracają uwagę na
nieuporządkowanie jego treści. Wydarzenia przedstawione w Koranie nie mają
kolejności chronologicznej, a nawet
zdarza się często, że kolejne ich fragmenty pojawiają się w różnych
miejscach Księgi. Kolejność wersów jest według nich przypadkowa i nie posiada wyraźnej logiki. Za jeden z
klasycznych przykładów takiego bałaganu uznają najdłuższą surę Koranu – al
Bakarat.
Przyjrzyjmy się razem budowie tej sury.
TEMAT I. Hipokryci.
Pierwszym tematem jaki porusza sura Krowy
jest kwestia podziału ludzi na wierzących, niewierzących i hipokrytów.
Wierzący:
To jest Księga - nie ma, co do tego żadnej
wątpliwości - droga prosta dla bogobojnych;
|
|
Dla tych, którzy wierzą w to, co skryte, którzy
odprawiają modlitwę i rozdają z tego, w co ich zaopatrzyliśmy;
|
Niewierzący:
Zaprawdę, tym, którzy nie wierzą, jest wszystko
jedno, czy ty ich ostrzegasz, czy nie ostrzegasz, oni i tak nie uwierzą.
|
|
Bóg nałożył pieczęć na ich serca i na ich słuch, a
na ich oczach położył zasłonę. Dla nich kara będzie straszna.
|
Hipokryci:
Wśród nich są tacy, którzy mówią: "Wierzymy w
Boga i w Dzień Ostatni!" Lecz oni wcale nie są wierzącymi.
|
|
Oni usiłują oszukać Boga i tych, którzy wierzą, lecz
oszukują tylko siebie samych; oni tego nie pojmują.
|
Ostatnim tematem jaki porusza sura al Bakarat
jest dua, którą ludzie powinni robić, aby uzyskać wybaczenie za bycie hipokrytą.
Ludzie, którzy zapominają i grzeszą posiadają bowiem według tego co znajdziemy w Koranie cechy
hipokrytów.
… Panie nasz!
Nie bierz nam za złe, jeśli zapomnieliśmy lub jeśli zgrzeszyliśmy! Panie nasz
|
Ostatni i pierwszy temat sury są ze sobą
powiązane. Myśl o byciu wierzącym,
niewierzącym i hipokrytą otwiera i zamyka rozdział.
TEMAT II. Chciwość.
Drugim tematem poruszanym w surze jest prorok
Adam pzN. Jaki był powód tego, że Adam pzN oraz jego żona zostali wygnani z
raju? Chciwość. Czy raj w którym przebywał Adam pzN był większy od ziemi?
Zapewne tak. Czy w koranicznych opisach raju nie jest on przedstawiony jako
kraina bujnie porośnięta drzewami? W przeważającej części tak. Ile drzew może
być w taju? Niewyobrażalna ilość. Z ilu drzew nie wolno było jeść człowiekowi?
Tylko z jednego. Czy to nie chciwość? Szatan kieruje ludzmi tak, że pomimo
tego, że mają wszystkie drzewa raju, wszystkie owoce raju, wszystkie łąki i
rzeki raju, to jedno drzewo jest tym, którego nie mogą sobie odpuścić. Drugi
temat, który porusza sura al Bakarat jest tematem chciwości.
Przejdźmy teraz na koniec sury. Drugim od
końca tematem rozdziału jest wydawanie majątku na drodze Boga oraz prowadzeniu
biznesu. W uproszczeniu Bóg w tym miejscu poucza ludzi, że najlepszym co mogą
zrobić ze swoim majątkiem jest wydanie go na drodze Boga. Najgorszym co mogą
zrobić to angażować się w sprawy związane z „ribą” – lichwą. Zaś pomiędzy tymi
dwoma czynami jest sprawa na którą pozwala i udziela w tej kwestii rad:
pomnażanie swojego majątku, prowadzenie biznesu. Bóg uczy nas jak prowadzić
biznes uczciwie. Jeśli przeanalizujemy temat majątku i tego co należy, można i
nie wolno z nim robić, dojdziemy do wniosku, że rady te są tak naprawdę ustanowione
po to, aby człowiek umiał kontrolować swoją chciwość. Dlaczego ludzie używają
lichwy? Z powodu chciwości. Dlaczego oszukują w biznesie? Z powodu chciwości.
Dlaczego mimo, że posiadają majątek nie chcą się nim dzielić z biednymi? Z powodu
chciwości. Tak, wiec drugi temat sury i drugi od końca temat sury dotyczą tego
samego – chciwości.
TEMAT III. Łamanie nakazów Boga.
Trzecim tematem, który porusza sura jest
historia Izraelczyków. Opowiada o przykazaniach jakie dostali oraz przypomina
historię wybawienia ich z niewoli Faraona. Następnie przywołuje postać proroka
Mojżesza – pzN. Całość narracji o Izraelczykach w tej surze ma konstrukcję
polegającą na tym, że najpierw przypominamy sobie szereg nakazów jakie zostały
im zesłane np.
O synowie Izraela! Wspominajcie Moje dobrodziejstwa,
którymi was obdarzyłem, i wypełniajcie wiernie Moje przymierze, wtedy i Ja
będę wypełniał wasze przymierze. I bójcie się Mnie!
|
|
I nie ubierajcie prawdy w fałsz! I nie ukrywajcie
prawdy, skoro przecież wiecie!
|
|
Odprawiajcie modlitwę i dawajcie jałmużnę;
skłaniajcie się z tymi, którzy się skłaniają!
|
A następnie przypomniane jest jak Izraelczycy
nakazy te łamali.
Powiedział Mojżesz do swego ludu: "O ludu
mój!.Wyrządziliście niesprawiedliwość sami sobie, wybierając cielca.
Nawróćcie się więc do waszego Stwórcy, i zabijajcie się! Tak będzie dla was
lepiej w obliczu waszego Stwórcy, i On się ku wam nawróci. Zaprawdę, On jest
Przebaczający, Litościwy!"
|
|
Kiedy powiedzieliście: "O Mojżeszu! My ci nie
uwierzymy, dopóki nie zobaczymy Boga na jawie." Wtedy poraził was piorun
na oczach wszystkich.
|
Zapytaj synów Izraela, jak wiele jasnych znaków im
daliśmy? A jeśli kto zamienia dobrodziejstwo Boga, kiedy już ono spłynęło na
niego... zaprawdę, Bóg jest straszny w karaniu!
|
Trzecim tematem od końca sury Bakarat jest
seria nakazów jakie Bóg daje muzułmanom. Są to regulacje bardzo różne,
dotyczące m.in. rozwodów, pielgrzymki, postu, jedzenia. Ta część sury jest
bardzo długa.
Posłaliśmy wam Posłańca z was samych: on recytuje
wam Nasze znaki; on was oczyszcza; on was naucza Księgi i mądrości; i on uczy
was tego, czego nie wiedzieliście.
|
Ten fragment traktuje także o tym, że tak
samo jak Żydzi złamali przykazania dane im od Boga, tak samo robią to
muzułmanie.
A wśród ludzi są tacy, którzy sobie biorą, poza
Bogiem, Jemu równych, miłując ich, jak się miłuje Boga. Ale ci, którzy
wierzą; są gorliwsi w miłości do Boga. O, gdyby ci, którzy czynią
niesprawiedliwość, mogli wiedzieć, kiedy zobaczą karę, że moc należy w
całości do Boga i że Bóg jest straszny w karaniu!
|
Nawet forma gramatyczna użyta w obydwu tych
opowieściach świadczy o porównywalności tych historii. Bóg testował Żydów, a
teraz będzie testował „was”. Wśród Żydów i wśród muzułmanów znajdują się ci,
którzy złamią w straszny sposób przymierze z Bogiem i zostaną ukarani. Trzeci od "góry" wątek sury wspominający Żydów i trzeci od "dołu" wątek
wspominający muzułmanów mówi o przymierzu z Bogiem, które jest łamane.
Bóg pokazuje także związek pomiędzy
muzułmanami i wyznawcami judaizmu. Po środku tych dwóch historii nawiązuje do
tego, że przymierze, które zawarł z Żydami jest początkiem tego samego
monoteistycznego przymierza, które chce teraz zawrzeć z ludźmi przez
Koran. Mojżesz, Abraham (pzN) są prorokami muzułmanów. To jedna religia.
Powiedzcie: "My wierzymy w Boga i w to, co nam
zostało zesłane, i w to, co zostało zesłane Abrahamowi, Isma`ilowi i
Izaakowi, Jakubowi i pokoleniom; i w to, co zostało dane prorokom od ich
Pana. My nie robimy żadnej różnicy między nimi i poddajemy się Jemu
całkowicie."
|
TEMAT IV. To co nas łączy.
Co mamy w okolicy środka sury? Historię Kaby. Kto zbudował sanktuarium al
Kaby? Abraham (pzN) - postać, które jest
pośrodku historii obydwu tych grup – muzułmanów i Żydów, postać, która jest prorok
obydwu tych grup - Żydów i muzułmanów,
postać, która jest pośrodku sury al Bakarat.
Kaba staje się tym samym kierunkiem modlitwy
muzułmanów, którzy do tego momentu modlili się tak jak ich monoteistyczni
bracia Żydzi – w kierunku Jerozolimy.
I oto uczyniliśmy ten Dom miejscem nawiedzania i
miejscem bezpiecznym. I weźcie sobie jako miejsce modlitwy stację Abrahama.
Zawarliśmy przymierze z Abrahamem i Isma`ilem: "Oczyśćcie Mój Dom dla
odprawiających okrążenia, dla tych, którzy pozostają w medytacji, i dla tych,
którzy się pochylają i wybijają pokłony."
|
TEMAT V. Muzułmanie
Ile mamy ajatów (wersów) w surze al Bakarat?
286. Podzielmy tą liczbę na pół. 286 podzielić na dwa to 143. Co znajduje się w
dokładnie środkowym wersecie sury? Muzułmanie zaś zostają nazwani przez Boga
ludem środka.
W ten sposób My uczyniliśmy was narodem znajdującym
się pośrodku, abyście byli świadkami dla ludzi i aby' Posłaniec był świadkiem
dla was. My ustanowiliśmy kierunek, którego ty się trzymałeś tylko po to,
abyśmy mogli wiedzieć, kto postępuje za Posłańcem, a kto odwraca się na
piętach. I to jest dla wszystkich wielka próba, lecz nie dla tych, których
poprowadził Bóg drogą prostą. A Bóg nigdy nie zagubi waszej wiary. Zaprawdę,
Bóg jest dla ludzi dobrotliwy, litościwy!
|
|
My muzułmanie zostajemy nazwani
narodem
znajdującym się pośrodku,
dokładnie w środku sury al Bakarat!
Układ tematów poruszanych w surze stanowi
pewne lustrzane odbicie.
I. Bycie wierzącym, a hipokrytą
II. Chciwość
III. Kaba
IV. Muzułmanie ludem środka
III. Kaba
II. Chciwość
I. Bycie wierzącym, a hipokrytą
A zachodni uczeni mówią, że Koran nie jest
logicznie zorganizowany! Że jest zbiorem rzuconych w przestrzeń, luźnych
rozmyślań, nakazów, historii.
Na koniec przypomnijmy sobie ostatni werset
sury al Bakarat. Przepiękny i cudowny. Jeden z moich ulubionych:
2:286
|
Bóg nie nakłada na duszę niczego więcej nad jej
możliwości. Dla niej będzie to, co dla siebie zyskała; i przeciwko niej
będzie to, co ona zyskała! Panie nasz! Nie bierz nam za złe, jeśli
zapomnieliśmy lub jeśli zgrzeszyliśmy! Panie nasz! Nie nakładaj na nas
ciężaru, jak nałożyłeś na tych, którzy byli przed nami! Panie nasz! Nie
nakładaj na nas tego, czego my nie jesteśmy w stanie unieść! Odpuść nam,
przebacz nam i zmiłuj się nad nami! Ty jesteś naszym Panem! Dopomóż nam
przeciw ludowi niewiernych!
|
Siostra B.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz